مدیر انقلابی مدرسه عترت چاهکوتاه در گفت و گو با بوشهر راه؛

مدرسه‌ی عترت روستای چاهکوتاه کانونی برای تربیت و پرورش دانش آموزان تراز انقلاب

نقش مدرسه در تربیت و پرورش دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است؛ بعد از خانواده اولین نهادی که دانش آموز به صورت رسمی با آن آشنا میشود مدرسه میباشد و برخی از دانش آموزان برای اولین بار در مدرسه دوست و همراه پیدا می کنند و از آنجا که ویژگی های شخصیتی او در سنین مدرسه رشد یافته تر میشود.

به گزارش بوشهر راه؛ مدینه راستی مدیر موفق و انقلابی مدرسهی عترت و مرضیه روستای چاهکوتاه طی دورهی مدیریت مدرسهی خود توانسته است در پرورش و تربیت دانش آموزان تراز انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذار واقع شود و با پشتیبانی و حمایت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر مدرسهی عترت متوسطهی اول را به عنوان اولین مدرسه کانون پرورشی و تربیتی در شهرستان بوشهر ثبت نماید .
مدینه راستی مدیر جهادی و انقلابی در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری بوشهر راه به بیان اهداف و آرمان های خود پرداخت.

• راهبرد و آرمان شما از تبدیل مدرسه به کانون تربیتی چیست ؟
دانش آموزان مدرسه‌ی عترت و مرضیه ظرفیت ها و استعداد های گوناگونی در عرصه های علمی آموزشی ، دینی مذهبی ، فرهنگی اجتماعی ، هنری مهارتی ، ورزشی و‌‌.. دارند ؛ و با تبدیل مدرسه به کانون تربیتی موجب شناسایی و جذب و سازماندهی دانش آموزان خلاق خواهیم شد و در نهایت به جهت توانمندسازی سایر دانش آموزان در این حیطه ها اقدام خواهیم کرد و این کانون علاوه بر پرورش دانش آموزان در تحکیم و پایه و اساس خانوادهای دانش آموزان نیز تاثیر گذار خواهد بود ‌.


• بنظر شما یک مدیر موفق و اسوه چه ویژگی های دارد؟
مدير خوب مديری است كه الگوی مناسبی از نظر رفتار اخلاق و عملکرد برای ساير كاركنان و دانشآموزان مدرسهاش و بايد از پشتكار ، اعتماد به نفس و حسن خلق و اراده لازم برخوردار باشد.
مدير خوب بايد از يكايك دانش آموزان مدرسهاش را شناخت داشته و از خصوصيات و حتي مشكلات آنان آگاهي داشته و كوشش كند از هر فرد به تناسب استعداد ، ذوق و توانمندی علمی و تجربی ، در امور آموزشی و پرورشي مدرسه سازماندهی کند.

•تا کنون در پرورش و تربیت دانش آموزان تراز انقلاب چقدر موفق بوده اید؟
با مسئولیت دادن به دانش آموزان می توان حس مسئولیت پذیری را در آنها پرورش داد ؛ به عنوان مثال می توان یکی از دانشآموزان را مسئول آماده کردن تجهیزات ورزشی در زنگ ورزش نمود و یا دانش آموز دیگری را مسئول مدیریت برنامه های درون مدرسه در زمان نبود معاون مربوطه سپرد . دقت نمایید که این مسئولیتها باید در بین تمامی دانش آموزان تقسیم شود و هر دانش آموز در هر دوره مسئولیت خاصی را برعهده بگیرد و خوشبختانه واحد مقاومت بسیج دانش آموزی مدرسهی عترت و مرضیه طی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ توانسته به همت دانش آموزان پیشگام در دوازدهمین جشنواره مالک اشتر استان بوشهر به عنوان موفقترین واحد خوش درخشید.

• چه عواملی در تربیت و پرورش دانش آموزان تاثیرگذار است؟
بدون شک نقش مدرسه در تربیت و پرورش دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است؛ بعد از خانواده اولین نهادی که دانش آموز به صورت رسمی با آن آشنا میشود مدرسه میباشد و برخی از دانش آموزان برای اولین بار در مدرسه دوست و همراه پیدا می کنند و از آنجا که ویژگی های شخصیتی او در سنین مدرسه رشد یافته تر میشود؛ تاثیر دوستان، معلمان و مدیران مدرسه بر آنها بیشتر است.

• نقش معلمان در تربیت دانش آموزان چه میزان میباشد؟
معلم های اسوه و خلاق می توانند با به کار گیری نقش فعالیت ها و برنامه های پرورشی و فرهنگی در تربیت و پرورش اجتماعی دانش آموزان متناسب با مهارتها و نگرشهایی مانند مسئولیت پذیری ، استقلال عمل و خود آموزی را در دانش آموزان مدرسه پرورش دهند .

• برنامه ها و آرمان های شما برای ایفای نقش در کانون مدرسه شامل چه راهبرد هایی میشود؟
ما در کانون مدرسه طی جلسهی که با دانش آموزان پیشگام مدرسه داشتیم تصمیم برآن شد که با برنامه ریزی راهبردی کلاس ها و دوره های در حیطه های علمی آموزشی ، فرهنگی هنری ، پرورشی تربیتی برگزار نماییم و دانش آموزان فعال و خوشذوق را شناسایی و سازماندهی کنیم .